Souhrnné informace o WX objektech a bulletinech
vysílaných serverem OK1COM-10
A) METEO informace monitrorující stav počasí
1) RLP – Řízení letového provozu – http://meteo.rlp.cz/ – zpráva METAR/SPECI
Zde se berou všechny letištní stanice (LKxy) ke kterým je zpráva vydávána. Vysílají se pokud dojde ke změně.. Běžně 30 min u větších letišť, 60 min u menších, nebo případě zprávy SPECI (při rychlé změně počasí).
Přenášené údaje:
– směr větru – 010-360 (celé násobky 10 stupňů) – ( variabl nebo calm = 000)
– rychlost větru – násobky 1KT = 0.51444 m/s – ( calm = 000 = bezvětří )
– nárazy (gusts) – vysílají se pokud jsou obsažany v METARu
– teplota – s přesností na 1°C, ale předává se ve °F
– vlhkost – přepočítaná z rosného bodu (dew point)
– tlak – QNH – staniční tlak regulovaný na střední hladinu moře podle standardní atmosféry
> další údaje za znakem > jsou:
– teplota/rosný bod – ve stupních C.
– informace o zdroji – (METAR)
2) CHMI hodinovky – profesionální stanice ČHMÚ, – http://frailea.chmi.cz/meteo/opss/pocasi/synopy.php
Zde se berou vybrané stanice a vysílají se pokud dojde ke změně. Hodinová měření, většinou 16. minuta.
Přenášené údaje:
– směr větru – 010-360 – ( variabl nebo calm = 000)
– rychlost větru – násobky 1KT = 0.51444 m/s – ( calm = 000 = bezvětří )
– nárazy (gusts) – vysílají se pokud jsou naměřeny
– teplota – s přesností na 1°C, ale předává se ve °F
– vlhkost – přepočítaná z rosného bodu (dew point) – při výpočtu se počítá s teplotou a rosným bodem s přesností 0.1stC
– tlak – pokud je na stanici měřen, QFF – staniční tlak regulovaný na střední hladinu moře podle barometrické formule
> další údaje za znakem > jsou:
– teplota/rosný bod – ve stupních C.
– upřesnění větru – CALM (bezvětří) nebo VRB (variábl, proměnlivý)
– WX ICAO kód – stav počasí (BR-kouřmo, FG-mlha, RA-déšt, SN-sněžení, FZFG-mrznoucí mlha, TS-bouřka atd.)
– oblačnost – jedna nebo dvě vrstvy oblačnosti “X AB 1234”, X – pokrytí oblohy v 1/8, AB – typ oblačnosti (CI,CU,ST), 1234 – výška základny ve stopách, případně vertikální viditelnost (VER VIS 100)
– viditelnost – v km nebo m
– A – pokud je na poslením místě A, jde o automatické hlášení – bez obsluhy
3) LAA – meteostanice provozované Leteckou amatérskou asociaci – http://www.webriefing.cz/index.php?laameteo=1
Zde se berou vybrané stanice a vysílají se pokud dojde ke změně. Běžně 10 nebo 20 minut.
Přenášené údaje:
– směr větru – 001-360
– rychlost větru – násobky 1KT = 0.51444 m/s
– nárazy (gusts) – zde jsou nárazy větru k dispozici vždy
– teplota – s přesností na 1°C, ale předává se ve °F
– rosný bod, resp. vlhkost – předpokládám, že se měří vlhkost, ale v tabulce je rosný bod, který opět přepočítávám na vlhkost
– tlak – přepočtený na hladinu moře
> další údaje za znakem > jsou:
– teplota/rosný bod – ve stupních C.
B) Varovné objekty vycházející z aktuálního stavu počasí – WARNING
Varovné objekty mají tvar ABCD-warn, kde ABCD je začátek názvu stanice nebo ICAO kód letiště.
Varování je vydáváno pro následující jevy:
– bouřka – (TS – bouřka, TSRA – bouřka s deštěm, TSRAGR – bouřka s deštěm a kroupami, VCTS – vzdalená bouřka, RETS – po bouřce), vysílán je znak \T (thunderstorm)
– vichřice (gale) – když rychlost větru přesahuje 30KT (15m/s = 55km/h) nebo nárazy větru přesahují 40KT (20m/s = 74km/h), vysílán je znak \g (gale flags):
– námraza – (FZFG – namrzající mlha, FZRA – namrzající déšť, FZDZ – namrzající mrholení), vysílán je znak \* (snow)
C) ISMET – informace silniční meteorologie
Varovné objekty mají tvar Dálnice-kilometr (D1 28km). Vysílají se v případě, že meteohláska na daném kilometru silničního tahu udává význačné počasí nebo stav vozovky. Objekt ma ikonu dle stavu hlášení, nyní se rozlišuje déšť \` nebo led/sníh/námraza \*. V textu jsou pak infromace o stavu vozovky, srážkách, teplotě vozovky, teplotě vzduchu a času hlášení. Vozovka může mít stavy: sucho / vlhko / mokro / led / námraza / možnost namrzání. Srážky můžou být: žádné/lehké/těžké. Význačné počasí ve smyslu těchto objektů jsem určil jako: 1) kdykoliv je hlašen stav led, námraza, možnost namrzání, již dále nezáleží na srážkách; 2) stav: mokro + srážky: lehké nebo težké; 3) stav: vlhko + srážky: těžké 2) kdykoliv kdy jsou hlášeny srážky těžké (EDIT: 20.10.10 – vyřazení stavu mokro+lehké) Kazdý objekt je ihned vysílán při změně a stavu splňující podmínku význačného počasí. Pokud nedojde ke změně v následující hodině, je objekt vyslán znovu. Tedy perioda vyslání jednoho objektu je 60 minut nebo kratší při změně podmínek. Data se kontrolují kažých 5 minut.
Bohužel mi chybí souřadnice meteohlásek. Z Street view se mi podařilo zpracovat D1 Praha-Brno, D11 Praha-Poděbrady, D5, D8, R4 v okolí Prahy. Chybí: zbytek D1 od Brna, celá D2, téměř celá D5 a D8, a D11 na “novém” úseku, R35 komplet.
D) Výstražné předpovědní informace – BULLETINS BLN*WX
– Přeposílá informace z SIVS (systém integrované vystražné služby) CHMI.
– Přeposílá informace o význačných meteorologických podmíkách (SIGWX) z předpovědní zprávy GAMET.
Bulletiny se vysílají v 5. minutě. Každé hlášení má svůj identifikátor, podle kterého by měl přijímač identifikovat duplicitní zprávy.
Poznámka: Pro příjem bulletinu je nutné nastavit na svém RIG message group WX, příp. BLN*WX (VX-8)